برای مشاهده مقالات هر پرونده روی عنوان آن کلیک نمایید
|
|
|
اسم سینماها را خود سینمادارها تغییر دادند
|
مهندس بازرگان گفت تصمیم گرفتیم سینما را بدهیم دست آقای نجفی. امام گفتند این یک تکلیف است!...بچههای تلویزیون با همکاری حاج احمدآقا نسخهای از فیلم گاو را برای امام بردند. گفته امام درباره آن فیلم در روند سینما خیلی تاثیر داشت...صحنههای رقص فیلمهای قدیمی ایرانی را در میآوردیم و شرایطش را برای اکران مناسب میکردیم...در دوران پیش از انقلاب بعضا فیلمهای خوبی هم ساخته شده بود...یک عده از کارمندان و مجریهای صدا و سیما وقتی مساله حجاب جدی شد، رفتند.
شنبه 30 آذر 1392 21:19
|
|
|
|
شریعتی قیصر و گاو را دوست داشت
|
موسوی و بازرگان به «جشن عاشورا» اعتراض کردند...بازیگر فیلم «الناس»، فرزند مهندس بازرگان بود...همسرم موسیقی «شهرزاد» کورساکف را در کانون توحید پخش کرد...به قوام علاقهمندم چون خیلی شبیه قاضی شارح در سربداران است...شریعتی یقین داشت که انقلاب میشود. بعد از آزادی از زندان درباره حُر صحبت میکرد...معلم فیلم «جُنگ اطهر» ترکیبی از آلاحمد، شریعتی و تجربههای خود من بود...میخواستیم برای فیلم «سفر سنگ» کیمیایی که بارقههای مذهبی داشت سرمایهگذاری بکنیم.
چهارشنبه 27 آذر 1392 13:31
|
|
|
|
ساواک میخواست از شریعتی یک کسروی بسازد
|
دکتر شریعتی به من گفت مساله سینما و هنر را جدی بگیر...دکتر شریعتی یک سوسیالیست بود که مذهب را به عنوان زبانی برای ارتباط با تودههای مردم انتخاب کرده بود...آرم حسینیه ارشاد را ما طراحی کردیم. بعدا گفتند اسمهای عمر و عثمان در آرم حسینیه ارشاد است...با معماری حسینیه ارشاد موافق نبودیم. یک جور فکر میکردیم طرح کلیسا است...با مهندس عبدالعلی بازرگان، مهندس میرحسین موسوی، مهندس حمید نقرهکار، حسن آلادپوش و حسن هندی شرکت سمرقند را تشکیل دادیم... سر تئاتر «سربداران» همه را بازداشت کردند.
چهارشنبه 27 آذر 1392 11:5
|
|
|
|
بهرام دبیری در گفتوگو با «تاریخ ایرانی»: مشروطه و نقاشی ایرانی از هم دورند
|
مهمترین دستاورد مشروطیت ایران، نیما یوشیج است...کمالالملک در جریانهای هنر مدرن و معاصر ایران تاثیرگذار نبود. چطور کسی که هیچ استنباطی از جریانهای نو هنری به دست نیاورده، میتوانسته در نقاشی مدرن ایران موثر باشد؟... یکی از سوغاتیهای کمالالملک، مفهوم پرسپکتیو یا کار کردن عکاسیوار از طبیعت است که در هنر نقاشی ما سنت نبود و یکی از مختصات هنر مدرن هم که در غرب به آن رسیدند حذف پرسپکتیو نقطهای بود...نشانهای نمیبینم که بشود گفت نقاشی زمینهساز انقلاب مشروطیت بوده است.
چهارشنبه 20 آذر 1392 14:47
|
|
|
|
|
|