برای مشاهده مقالات هر پرونده روی عنوان آن کلیک نمایید
|
|
|
جدال سیاسی در صحنه سینما؛ نوبت مخملباف و خانۀ کیارستمی
|
مقامات در آن زمان بر این عقیده بودند که سینماگران میبایست از نمایش طبقهٔ ثروتمند ایرانی حذر کنند...برخی از محافظهکاران به بهشتی گفتهاند که نسبت به انگیزهٔ غرب در استقبال از سینمای ایران شک دارند...فیلمهای مخملباف بهانهای برای حمله به محمد خاتمی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد...طالبزاده گفت که مانع از ارسال فیلمهای سکولار به جشنوارهها خواهد شد...یکی از مقامات وزارت خارجه اعلام کرد که در خبرگزاریهای بینالمللی به نام کیارستمی دو برابر بیشتر از نام وزیر امور خارجهٔ ایران اشاره شده است.
يکشنبه 27 مهر 1393 19:21
|
|
|
|
سینمای پساانقلابی؛ از رکس تا کن
|
آیتالله خمینی، سینما را ابزاری برای «آموزش مردم» خواند که آن نیز مانند باقی هنرها میبایست در خدمت اسلام به کار گرفته شود...در نخستین سالهای پس از انقلاب چارچوب معینی برای سینمای اسلامی تعریف نشده بود و این سردرگمی باعث شد تا فیلمهای اندکی ساخته شوند...سینمای هنری و جشنوارهای در پی تغییرات نوین وزارت ارشاد پدید آمد. در ازای بها دادن به سینمای سوپراستارهای پیش از انقلاب، مقامات جدید بر نقش کارگردان به عنوان نیروی خلاقهٔ سینما تمرکز کردند.
چهارشنبه 23 مهر 1393 19:5
|
|
|
|
موج نو سینمای ایران؛ هیاهوی یک «گاو»
|
نسخهٔ اصلی فیلم «گاو» قانون سانسور را زیر پا میگذاشت. نمایش روستای فقیرنشین باب میل رژیم پهلوی نبود که ادعا میکرد ایران را به کشوری مدرن تبدیل کرده است...فیلم گاو تنها زمانی اجازهٔ اکران یافت که سانسورچیها یادداشتی به ابتدای فیلم اضافه کردند با این مضمون که زمان وقایع نشان داده شده در فیلم پیش از دورهٔ پهلوی است... رژیم سلطنتی از ساخت و اکران فیلمهای مستندی که پیشرفتهای ایران در دورهٔ پهلوی را به تصویر میکشیدند، پشتیبانی میکرد.
چهارشنبه 23 مهر 1393 19:5
|
|
|
|
|
|
|