دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 13:49
صفحه نخست
پروندهها
پروندههای ویژه
تماس با ما
ارسال مطلب
RSS
جستجوی پیشرفته
دیگر مطالب این پرونده
برای مشاهده مقالات هر پرونده روی عنوان آن کلیک نمایید
پر بیننده ترین مطالب
آخرین مطالب
جدال ایران و آمریکا بر سر اسناد کودتا
کمال تبریزی: ضرغامی مخالف اشغال سفارت آمریکا بود
محمود کاشانی: پدرم دولت پس از مصدق را نامشروع میدانست
شاه: من، میهنپرستان و ارتش اجازه نمیدهیم ایران «ایرانستان» شود
آخرین ۲۸ مرداد شاه و خطاهایی ویرانگر در کنفرانس خبری
کودتای ۲۸ مرداد به روایت اینفوگرافی
داستان محاکمه مصدق
۶۶ سال بعد از ۲۸ مرداد
۵ نکته درباره اسناد کودتای ۲۸ مرداد
مصدق پیشنهاد داد انگلیسیها در شرکت نفت بمانند
نوع مقاله
همه موارد
در هزارتوی جنگل سرخ
اسناد مذاکرات اتمی ایران و آمریکا در دهه ۱۹۷۰
محرمانههای نیکسون
نیم قرن با ۱۶ آذر
از جمهوریخواهی تا سلطنت مطلقه
چائوشسکو در تهران
معمای گوادلوپ
جراحیهای بزرگ اقتصاد ایران
نواب صفوی و ایده حکومت اسلامی
۳۰ سال پس از پایان گروگانگیری
شعارهای انقلاب اسلامی از کجا آمد؟
جام جم در تصرف انقلابیون
ایران و مصر در گذر تاریخ
مصائب بودجهنویسی ایرانی
از نفت ملی تا دولت استبدادی
۴۰ سال با دیکتاتور چادرنشین
بازگشت کوروش
اولین شاهکشی
قهوه تلخ در قاب تاریخ
سال ۶۷ به روایت هاشمی
صوراسرافیل روی پیشخوان تاریخ
تاریخ معاصر از منظر امام خمینی(ره)
۳۰ سال پس از چمران
۸۵ سال با روزنامه اطلاعات
انقلاب ایران به روایت نایپل
زنان مشروطهخواه
ایران بین دو کودتا
از اشغال ایران تا انتقال سلطنت
جنگ از کجا شروع شد؟
ده شب بود...
ناگفتههای تسخیر سفارت آمریکا
کارنامه و میراث خلخالی
کار، کار انگلیسیهاست؟
حسین علاء؛ نقشهای اول، نفسهای آخر
انقلاب ۵۷؛ نگاهی از آن سو
صد روز سیاه دولت سیدضیاء
شریعتی چرا و چگونه از زندان آزاد شد؟
نخستوزیری که رئیس دفتر بود
پشت پرده دربار قاجار
۷۰ سال با روزنامه کیهان
آدمسوزی در سینما رکس
خاطرات سفیر بریتانیا در تهران (۵۳-۱۳۵۰)
معمای تقیزاده
خاطرات یک گروگان سفارت آمریکا
در بندهای زندان قصر
۷۰ سال پس از فروغی
انقلابی که سفید نماند
حکایت ما و دایی یوسف
خاطرات مسئول سابق میز ایران در وزارت خارجه آمریکا
لهستانیها در ایران
۷ ساعت با شاه ایران
اسناد جلسات محرمانه صدام حسین و سران رژیم بعث
۶۰ سال پس از کودتا؛ از مصدق چه میخواهیم؟
اسناد سیا درباره کودتای ۲۸ مرداد
حملات شیمیایی عراق به ایران؛ رویکرد غرب
آهنگ چنگ سرهنگ علینقی وزیری
خاطرات آخرین کاردار آمریکا در ایران
ادب و هنر پس از مشروطه
خاطرات یشایایی، صابری، عدل و نجفی
کارنامه اصل ۴ ترومن در ایران
چریکهای سرخ سیاهکل
اقتصاد تحریم نفت
چهره ناپیدای هویدا
خاطرات ریچارد فرای
روزها و رازهای اسدالله علم
کارنامه هاشمی در دوره سازندگی
تاریخ سیاسی فوتبال در ایران
تاریخ سرّی مناقشه ٣٠ ساله آمریکا با ایران
عوامل داخلی کودتای ۲۸ مرداد
تقدیر امام موسی صدر اسیر
ناگفتههای ابراهیم یزدی از جنگ ایران و عراق
سیمای جهانی سینمای ایران
خاطرات ۴۴۴ روز گروگانگیری
۲۵ سال پس از فروپاشی دیوار برلین
پهلوانان نمیمیرند
بازرگان به روایت منتقدان دیروز
ناگفتههای اشغال ساواک رشت
حزب رستاخیز؛ از تاسیس تا فرجام
خاطرات امیرعباس هویدا
انقلاب ایران به روایت بشیریه
حزب جمهوری اسلامی؛ از تاسیس تا تعطیلی
ناگفتههای سال ۵۷ به روایت اسناد ویکی لیکس
پنج روز بحرانی؛ خاطرات اردشیر زاهدی از کودتای ۲۸ مرداد
چهره پنهان میرزا ملکم خان؛ پدر روشنفکری ایران
مجاهد جاسوس؛ بازخوانی پرونده محمدرضا سعادتی
اسرار ماجرای مک فارلین
سریالهای تاریخی؛ مستند یا داستان؟
۹ دوره مجلس به روایت نمایندگان
خاطرات اشرف پهلوی
چه میشد اگر...
نامههای امیر به شاه
معمای متوسلیان؛ نگاهی دوباره به فیلم «ایستاده در غبار»
۱۱۰ سال بعد؛ از مشروطه چه میخواهیم؟
ناگفتههای جنگ ایران و عراق
کوبای فیدل؛ میراث کاسترو
هاشمی رفسنجانی در قاب تاریخ
زیر و بم موسیقی ایران پس از انقلاب
رازهای روحانی در روزهای بحرانی
نوستالژی دهه ۶۰
اسناد و اسرار کودتای ۲۸ مرداد
ابراهیم یزدی در گذر انقلاب
پشتپرده سقوط هواپیمای فرماندهان جنگ
انقلاب اکتبر ۱۰۰ ساله شد؛ میراث داس و چکش
قائممقام؛ ناگفتههایی از آیتالله منتظری
وداع با شاهحسینی؛ شاهد زاهد تاریخ
مقالات خلیل ملکی
عصر ظهور فاشیسم
آن سوی اتهام امیرانتظام
اسرار صادق؛ ناگفتههایی از قطبزاده
چهل سال بعد: نگاهی از بیرون به انقلاب ایران
گفتوگو با سپانلو دربارهٔ «چهار شاعر آزادی»: شاعران محصول مشروطه بودند
ملکالشعرای بهار هنر زنده بودن را میدانست...میرزاده عشقی شاگرد انقلاب بود...برای عارف قزوینی آگاه ساختن تودهها مهم بود.
بهرام دبیری در گفتوگو با «تاریخ ایرانی»: مشروطه و نقاشی ایرانی از هم دورند
مهرناز زاوه
مهمترین دستاورد مشروطیت ایران، نیما یوشیج است...کمالالملک در جریانهای هنر مدرن و معاصر ایران تاثیرگذار نبود. چطور کسی که هیچ استنباطی از جریانهای نو هنری به دست نیاورده، میتوانسته در نقاشی مدرن ایران موثر باشد؟... یکی از سوغاتیهای کمالالملک، مفهوم پرسپکتیو یا کار کردن عکاسیوار از طبیعت است که در هنر نقاشی ما سنت نبود و یکی از مختصات هنر مدرن هم که در غرب به آن رسیدند حذف پرسپکتیو نقطهای بود...نشانهای نمیبینم که بشود گفت نقاشی زمینهساز انقلاب مشروطیت بوده است.
مختاری طالقانی در گفتوگو با تاریخ ایرانی: مشروطۀ معماری قبل از مشروطۀ سیاسی بود
سارا ثابت
سپهسالار ساختمان مجلس را ۲۰ سال پیش از جریانات مشروطه در باغ بهارستان ساخت. در همان زمان که این ساختمان را میساخت گفت که پارلمان میسازم. بعدها که مشروطه رخ داد، مجلس احتیاج به فضا داشت و آنجا را تبدیل به پارلمان کردند... نمیتوان گفت اتفاقات تاریخی عصر مشروطه و نوسانات در معماری تابعی از همدیگر هستند، خیلی در پیوند با همدیگر نیستند بلکه مرتبط با یکدیگرند...قبل از مشروطه کسی حق نداشت خانهای شبیه خانه ظلالسلطان بسازد.
شمس لنگرودی در گفتوگو با تاریخ ایرانی: شیوه جدید زندگی، شعر جدیدی میخواست
مجتبا پورمحسن
آنهایی که به عنوان شاعران مشروطه معروف شدند، چه در نظام اجتماعی و چه در نظام زیباییشناسی محافظهکار بودند...ملکالشعرای بهار در دورهای در دفاع از رضاشاه شعر گفت و بعد عقبنشینی کرد...حاج سیاح در خاطراتش نوشته که چقدر از شمع و گل و پروانه و بلبل باید حرف زد؟ اینها را کنار بگذارید و به جای شمع در شعرهایتان از کارخانهٔ شمعسازی صحبت کنید...میانهروها یعنی ایرج میرزا و ملکالشعرا و این دسته شاعران، افرادی که سعی میکردند تغییرات بنیادین ایجاد کنند را مورد تمسخر قرار میدادند.
جمشید ملکپور در گفتوگو با تاریخ ایرانی: نمایش وسیلهای برای مشروطهطلبان جهت تنویر افکار بود
مجتبا پورمحسن
شاهان قاجار از پتانسیل تئاتر برای ایجاد تحولات اجتماعی آگاه نبودند، بلکه آن را هم در ردیف سایر تفریحات و سرگرمیها میدانستند...قالب «دیالوگی» نمایشنامهها در آن دوره تازه بود و ظرفیت جدیدی برای انتقاد ارائه میکرد...مشکل مهم نمایش این بود که مردمی نشد...دو شهری که در نهضت مشروطه «دروازههای فرهنگی» ایران محسوب میشدند، تبریز و رشت بودند...سیاست و سانسور را عامل مهم نپرداختن به وقایع تاریخی در تئاتر میدانم...قبل از انقلاب تعریف حکومت از مشروطه با تعاریف هنرمندان و نمایشنامهنویسان در تضاد بود.
سینمای ایران و داستان ناگفته مشروطه
بهزاد عشقی، فیلمنامهنویس و منتقد سینما
سینما نقش مهمی در ترویج فرهنگ مشروطیت داشته است و به همین دلیل بسیاری از واپسگرایان مخالف سینما بودند و آن را برای مردم زیانبخش میانگاشتند، چون سینما نقش مهمی در نو کردن نگاه مردم و بر گذشتن از استبداد داشته است...فقط فیلمساز فقید علی حاتمی، جسارت آن را پیدا کرده است که در فیلمهای ستارخان (۱۳۵۱) و کمالالملک (۱۳۶۳) تا حدودی به مشروطه بپردازد...انقلاب مشروطه در سینمای ایران، به دلیل فقر امکانات و ممیزی بازدارنده و نگاه یکسویهٔ فیلمسازان، همچنان داستانی ناگفته باقی مانده است.
علیرضا میرعلینقی در گفتوگو با تاریخ ایرانی: تاثیر موسیقی بر جنبش مشروطه، عاطفی بود
مهرناز زاوه
در پی مشروطیت هنری که تا دیروز در اختیار اشراف و ثروتمندان و در پستوها، دهلیزهای خصوصی، خانقاهها، دربار و طبقه متوسط اعیان بود، عمومی شد...تاثیر مشروطیت آزادسازی موسیقی از فضاهای درونی به فضاهای بیرونی بود. تحول موسیقایی حدود ۲۰ سال بعد از مشروطیت شروع شد. طبیعی هم هست، چون هیچ انقلابی به طور مستقیم قادر نیست موسیقی را تغییر دهد...صفحات گرامافون تنها یک سال قبل از صدور فرمان مشروطیت وارد شد، اما اختیاراتی که موجب ضبط موسیقی شود وجود نداشت.
«تاریخمندی»؛ ارمغان مطبوعات مشروطه به شعر فارسی
کامیار عابدی، پژوهشگر و منتقد ادبی
با اعلام دورۀ مشروطه، شعر فارسی از فضای رخوتآلود سنتی بیرون آمد...نشر شعر در مطبوعات، صرفنظر از محتوا و درونمایه، به تغییرهای جدی در ساختار زبانی شعر هم یاری رساند. گویندگانی که به دو قلمرو سیاست و اجتماع علاقه داشتند یا بیعلاقه نبودند، ناگزیر از ساده ساختن زبان ادب یا روی بردن به زبان گفتار بودند...جهان جدید علاقهمند است تا شعر را در ذیل «تاریخ» هر دوره قرار دهد. این نکته، شاید عمیقترین نمود یا ارمغانی است که شعر از طریق مطبوعات، در ورود به جهان نو دریافت کرد.